Älgfilé på planka



Har man en  snäll far som jagar, så kan man lite snällt " tigga" till sig en mör älgfilé. Det har jag gjort, den har legat i frysen ett tag men jag fick äntligen en idé om vad jag ville göra med den. Det blev en planka! Tillsammans med en gräddig rödvinsås, ett potatismos med creme fraiche och gräslök, ugnbakade tomater och smörstekta champinjoner blev plankan utsökt! Älgfilén var så mör att den smälte i munnen.

Älgfilé 4 port

800 g
salt och svartpeppar
smör till stekning

Sätt ugnen på 150 grader.
Parera Filén (skär bort hinnor och senor), låt smöret bli brunt innan filén läggs i pannan.
Stek till den fått fin färg på alla sidor. Sätt in den i ugnen, i med en stektermometer.
Vid 62 grader är den medium, vill du ha välstekt låter du den gå till 68 grader, ( jag hade någonstans där i mellan, medium well) låt vila i tio minuter, så att köttsaften får fördela sig jämt i köttbiten, därmed en saftigare köttbit!

Jag tycker om såser med grädde, har lite svårt för skysåser och rödvinsåser, men en skvätt grädde i en rödvinssås och jag är nöjd :)

Min snabba gräddiga rödvinssås 4 port

En klick smör
½ st gul lök
en nypa socker
1½ dl Rödvin
1 msk tomatpuré
torkad timjan
1 st vitlöksklyfta
3 msk flytande kalvfond
2 tsk kinesisk soja
1 dl vatten
2,5 dl matlagningsgrädde
salt o peppar

maizenaredning

Smör i en gryta, tärna löken och fräs mjuk, tillsätt socker, timjan, vitlök, tomatpuré låt fräsa med en lite stund. Häll på vinet och låt koka en stund. Tillsätt vatten, fond, soja och matlagningsgrädde, koka upp red av med maizena.
Smaka av med salt och peppar. Klart.


1 Anonym skriven

Jisses va sugen jag blev - attans att man detoxar :-))

3 Madeleine skriven

Mamma, ska ni ha älgfile ikväll? prova gärna tillaga den i ugn med termometer i, det blir superbra!

2 Carina skriven

Mums !!! Jag får väl ner och se om jag hittar en file till :) Ser ju smaskens ut :) Kram !!

4 Vita villan skriven

sv: ja laxlådan är ett hett tips =) he he



Älgfilén såg inte dåligt god ut den heller...



/Maria

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: