Nyttigt bröd


En bra start på dagen är enligt mig en stadig frukost så man får mycket energi. Jag klarar inte att missa detta mål, då orkar jag ingenting. Min frukost brukar bestå av filmjölk och hemmagjord musli och en skiva grovt bröd med något pålägg & alltid kaffe till! Vad äter du till frukost?

Tycker om att baka mitt eget bröd. Har ett recept som jag ofta återkommer till när det ska gräddas bröd. Det behöver inte jäsas, bara rör ihop och in i ugnen. Smidigare än så går knappt, då får du gå och köpa i affären. Det varar länge eftersom man inte behöver äta en halv limpa för att man ska bli mätt. En skiva blir lagom till mig på morgonen.

Ändra smak på brödet med brödkrydda, rivna morötter, äpple, nötter, torkad frukt går också bra att ha i. Låt din fantasi flöda, så blir det ett bröd som passar dig eller din familj.

2 st limpor i 1,5 l formar

7 dl dinkelmjöl
3 dl rågsikt
1 dl vetegroddar
1,5 dl pumpakärnor
2 dl solroskärnor
1 tsk havssalt
4 tsk bikarbonat
1 liter filmjölk
0.5 dl brödsirap

Olja in brödformarna. Blanda alla torra ingridienser, sedan i med filmjölk och sirap. Blanda väl och svep sedan upp i formarna, gädda i mitten på ugnen 175 grader i ca 80 min.
Jag brukar känna med en potatissticka innan så den inte är för kladdig. Låt gärna brödet stå och "stabba" till sig innan det skärs upp. Det blir saftigare då.

1 Marie skriven

Tack för detta receptet. Har bakat det idag. Jättegott!

Tog i ett rivet äpple, vetekross ist för vetegroddar (fanns inte när jag handlade;)

2 Madeleine skriven

Kul att det blev uppskattat! Ska prova med rivet äpple i nästa gång :)

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: