Den godaste morotskakan


Fick Laila Lindholms bok "a piece of cake" med hennes favoritbröd och bakverk i födelsedagspresent förra året och den har jag anv mycket. Jag älskar hennes matlagning och hon är en förebild för mig. Här kommer ett av hennes recept från den boken. Morotskaka med en glasyr med smak av philadelphiaost och lime. Tycker ni om morotskaka, så måste ni prova detta recept! Ni kommer inte att bli besvikna.

1 kaka ( 24 cm i diameter )

3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1½ tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
½ tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 ½ dl rapsolja
4 ½ dl grovt rivna morötter

smör och ströbröd till formen

1. Sätt ugnen på 150 grader
2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt
3. Blanda alla torra ingredienser och VÄND ner dem i äggsmeten.
4. Tillsätt olja och rivna morötter
5. Fyll smeten i en smörad och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
6. Grädda i mitten på ugnen i cirka 55 min. Prova med en sticka, så den inte är för kladdig.
7. Låt kakan svalna innan glasyen breds på.

Glasyr

6o g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av 1 st lime
100 g philadelphiaost

Vispa ihop allt och bred ut på kakan.

1 Josefine skriven

Var det den vi käka här en gång?? fina kompisar som ger dig så bra presenter =) Själv är jag dumsnål och inte unnar mig den boken.....verkar ju vara rena bibeln i köket. Fast nu har jag ju dig istället =) kram

3 karin - trattoria skriven

oh gott!

5 Madeleine skriven

Ja den är verkligen den godaste morotskaka jag ätit, kul att hela familjen tyckte om den.

2 Madeleine skriven

Det var ett mycket bra köp av er, jag älskar den boken! Vet inte om det var den vi åt hemma hos er, men har för mig att den smakade väldigt likt. Vi får fråga bagerskan :)

4 Annika skriven

Kanongod, uppskattad av hela familjen!!

6 Denise skriven

Kul sida! Det märks att du gillar att skriva!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: