Fläskfilémiddag

Idag blir det en tur ner till familjens hus, Algot behöver busa av sig lite och jag tragga lite skit med de andra mammorna :) På torsdag börjar han inskolningen på sin förskola, spännande. Hoppas och tror att han kommer älska sitt dagis :) Inskolningen varar i 2 veckor, därefter skall jag åter ställa mig bakom grytorna igen.
Har inte sett fram emot att börja jobba, men nu känns det bra att komma tillbaka, har även hört att av gäster som äter att de saknar mig, bara en sån sak värmer gott :) Skall ni ha gäster till helgen ? Här kommer ett menyförslag. Kram på er!

Fläskfilé i kantarellsås, ugnstekta potatishalvor & citronglacerade morötter.



10 port

3 st fläskfiléer ( smör till stekning, salt och peppar )

såsen:

300 g frysta kantareller
½ gul lök
5 dl matlagningsgrädde
3 dl mjölk
1 msk soja
1 msk kantarellfond
1 tsk kalvfond
en nypa socker
salt
svartpeppar
maizenaredning

Parera filéerna och bryn dom i stekpanna, salta och peppra. Lägg i en form och ställ i ugn 150 grader tills innertempen är 69 grader. Låt sedan stå med folie på.

Fräs kantarellerna i en gryta, hacka löken och blanda i. salta och peppra.
Häll i matgrädde, mjölk, fond & soja. Låt koka upp.
Red av med maizenaredning. Smaka av med salt och peppar.

Skiva upp fläskfilén och lägg i formen, lägg på kantarellsås klar att servera! 

 

Dela potatisen på mitten. Häll på rapsolja, salt, svartpeppar, italitensksalladskrydda & timjan.
Blanda allt och in i ugnen på 200 grader ( varmluftsugn ) i ca 30-40 min.




Koka morötterna i saltat vatten, det skall vara lite spänst kvar, kyl med kallt vatten.
Vid servering, lägg morötterna i en varm panna tillsammasn med citronrapsolja.
Salta och peppra, strö på lite persilja.

1 ☆ m a l i n . skriven

Oj vilken härlig blogg, full av inspiration! Recepten ser smarriga ut och alla bilder är otroligt fina :)

2 Blopparna-Emmy skriven

åhhh vad gott det där lät och ser ut att vara! Älskar när man använder kantareller i maten, detta recept ska jag absolut lägga fram till mamma och pappa ikväll! haha

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: