Leilas saftiga kokostosca

Som många av er redan vet är Leila Lindholm en stor favorit hos mig.
Vill jag prova baka något nytt, letar jag gärna bland hennes recept först.



Bildkälla

I hennes bok " a piece of cake " kan man hitta kokostoscan.
Oj oj oj, vad god den var...
'



kakform ( 25 cm i diameter )

3 ägg
2 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
en nypa salt

toscasmet:

½ dl sirap
25 g smör
½ dl matlagningsgrädde
2 dl kokosflingor
1 dl socker

gör så här:

Börja med sockerkakssmeten.
Sätt ugnen på 175 g
Vispa ägg och socker pösigt.
Smällt smöret och häll i smeten.
Tillsätt mjölken.
Blanda mjöl, bakpulvet och salt i en skål.
Vänd försiktigt ner det i smeten.
Häll över smeten i en bröad sockerkaksform.
Grädda i mitten av ugnen i ca 25 min.
Under tiden den gräddas så rör du ihop toscasmeten.
Blanda alla ingridienser i en gryta och låt koka ca 5 min.
Häll smeten över kakan och grädda i ugnen ytterligare 15 min.
Låt kakan svalna någoto och lossa den sedan från formen.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: