Mumsig stek!

Här kommer ett recept på helstekt kotlettrad med härligt god steksky att göra god sås på. Såsen är väldigt snabbt att göra. Har du en en massa färska kryddor hemma? Passa på att exprimentera och smaksätt köttet med olika örter. Jag hade mkt timjan så det fick bli min smaksättare tillsammans med mitt citronsalt som jag gjort själv.

 Så här gör du citronsalt. Riv skalet från citronen och blanda med salt, låt stå i några dygn för bäst smak. Provade att göra ett citronsocker också. Man kan smaksätta socker och salt på många sätt.



1 kg Kotlettrad utan ben med fettkappa ( 150-200 g kött/ port )
1 gul lök
2 st vitlökar
2 st morötter
timjan kvtistar
citronsalt och svartpeppar
smör till stekning

Gör snitt i fettkappan för att kryddorna skall ta bättre smak.
Skala inte lökarana och morötterna. Bara dela dom i mindre bitar.
Bryn köttet först i stekpannan, salta, peppra.
Lägg upp i formen med löken, morötterna, vitlöken.
Tryck ner timjankvistarna i köttet.
Häll lite vatten i stekpanna så man får med all god smak, häll över i formen.
Anv stektermometer. Låt köttet gå i ugnen på 150 grader tills tempen visar 68-70 grader.
Låt köttet vila 10-15 min innan det skärs upp.

Såsen 3-4 port:

Sila upp skyn i en kastrull.
Tillsätt 2,5 dl matgrädde.
Lite soja
maizenaredning
Ev lite mer salt och peppar. ( med det behövdes inte för min del )
Låt koka upp, klart!


Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: