Krämig potatisgratäng och kryddsmör



En av mina favoriträtter. Rosa mör köttbit, en krämig potatisgratäng och ett glas rött till det. 
Det fick bli fredagsmaten här hemma. Kryddsmör höjer verkligen köttbiten och är framför allt enkelt att göra. 
I smöret har jag soltorkad tomat, vitlök och persilja, citronsaft, salt & peppar. Det var första gången jag prova den varianten, måste säga att det var JÄTTE gott!
För att få potatisgratängen krämig, så låter jag den få sjuda i gryta, därefter få den gå klart i ugnen.

Potatisgratäng 4 port

1 kg fast potatis
5 dl matlagningsgrädde
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
timjan
salt och svartpeppar
2 dl riven ost

Skiva potatis och löken. Lägg i gryta och häll på grädden.
Riv ner vitlöken och smaksätt med salt och svartpeppar & timjan.
Låt sjuda (koka långsamt) i ca 10-15 min tills det blivit krämigt, häll upp i form och strö över riven ost.
Ställ in i ugnen i 200 grader, tills potatisen blivit mjuk och gratängen fått fin färg.

Kryddsmör 4 port

50 g smör 
2 st soltorkade tomater (inlagd i olja)
1 liten vitlöksklyfta
½ tsk citronsaft
persilja
salt och peppar

Finhacka tomaterna och persiljan. Riv vitlöken.
Blanda allt och lägg på ett smörpapper, rulla ihop och ställ kallt i kylen.

1 Frida-Maria skriven

Det låter gott. Vi hade liknande hemma men det blev råstekt potatis och rödvinssås till den goda ryggbiffen. Very nice med en god köttbit.

2 carina skriven

Kan verkligen rekomendera potatisgratängen !! Den godaste jag ätit !! Skall prova göra kryddsmöret själv nästa gång o inte köpa den färdiga som e så lätt att göra när tiden är knapp :) Kram

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: