Bullbak var det här!







     












Kanelbullar är alltid uppskattad fika att bjuda på. Här är några varianter med samma deg och fyllning.
Brukar inte göra kanelknyten men de blev faktiskt rätt fina och framförsallt GODA!
Satte ihop bullarna i en teflonform sen in i ugnen, det blev en fin kaka, som jag garnera med florsocker blandat med vatten. Ett kul tips är att färga pärlsockret på bullarna till ex barnkalaset :)

ca 40 bullar

50 g jäst
5 dl mjölk
150 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
½ tsk salt
2 tsk stött kardemumma
ca 1,4 l vetemjöl

Till fyllning:

200 g rumsvarmt smör
100 g riven mandelmassa
1,5 msk vaniljsocker
2 tsk malen kardemumma
½ dl kanel

Blanda alla ingredienser till en slät massa.

Degen:

Värm mjölken till 37 grader. Smula jästen i en bunke, tillsätt mjölken så att jästen löses upp.
Tillsätt smöret i bitar, salt, socker & kardemumma.
Blanda i vetemjölet, arbeta degen kraftigt i ca 5 min.
Låt jäsa med bakduk över i ca 30 min.
Klar att börja arbeta med.

Till knyten skall man föst kavla ut degen, bred på fyllning, vik degen på mitten, Skär breda remsor, gör en "byxa"på remsan, forma därefter till en knut, avsluta med ändarna under knytet.

Låt jäsa under bakduk i ca 30 min, pensla med uppvispat ägg och strö på med pärlsocker. ( Om du har tänkt sockerdoppa, penslar du först med ägg. Efter bullarna bilivit gräddade penslar du på vatten och doppar dom i strösocker) grädda i ugn 225 grader i ca 5-10 min.





 

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: