Kalljästa frukostbullar


Nygräddade frallor på morgonen är lyx för mig. Igår bjöd jag 2 vänner med sina barn på frukost.
Satte en kalljäst deg på kvällen och gräddade bullarna på morgonen.
 Det är jätte skönt att slippa vänta på att degen skall jäsa i flera omgångar. 
Idag blir det lite pyssel i trädgården, jag och syster ska bl a prova på att gjuta lite i betong.
Jag hoppas det blir fint så jag kan visa er, sen blir det att göra klar tårtan till syster som hon beställt av mig. 
Hon har beställt marängtårta, så igår bakade jag marängbottnar för frösta gången i mitt liv. Spännande, men de blev rätt bra så jag är nöjd.

Ikväll blir det kalas hos syster och eurovision song contest.
Ha en trevlig lördag!


ca 20 st stora bullar
 
50 g jäst
5 dl kallt vatten
1 dl olja
1½ tsk salt
ca 1,2 l mjöl
3 dl rågsikt
2 msk brödsirap


Lös ut jästen med vattnet. Tillsätt salt, olja, sirap.
Blada i mjölet och arbeta till en smidig deg. Lägg bakduk över bunken och ställ i kylskåpet.
Klar att baka ut på morgonen. Låt bullarna stå och jäsa medans ugnen blir varm, därefter in i ugnen på 220 grader i ca 10 min.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: