Äppelkaka

Äppelkaka på svenska äpplen, godare kan det inte bli. Jag bjuder på receptet på min godaste äppelkaka :)



4-5 port

700 g svenska äpplen
½ dl strösocket
2 tsk malen kanel
en klick smör till stekning

mördeg:

150 g smör
1 dl socker
2,5 dl vetemjöl


Skala äpplena och dela i klyftor.
Hetta upp en panna och stek klyftorna i smör, häll därefter på kanel och socker.
Låt sockret få smälta och rör om väl i pannan.
Häll upp i en pajform ( 25 cm i diameter ).
Blanda ihop mördegen.
Rör ihop alla ingredienser och klicka ut i formen.
 Grädda i ugn 35-40 min i 200 grader.



1 Karin skriven

Den ser verkligen mumsig ut:)

3 Madeleine skriven

Hej Alicia! Kul att du tyckte om den! Allt är bra med mig! Själv med? :) kram

2 Alicia skriven

Jag testade denna smarriga paj o de blev så gott! Tack för receptet! Hoppas allt e bra, kram

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: