Kasslergratäng med ris

God kväll i stugorna!
Regnet öser ner, jag sitter i soffan, hemkommen från afrodansen och har ätit en fruktsallad. Känner mig hur pigg som helst, det är inte så vanligt längre i mitt liv. Träning gör verkligen susen :)
Tänkte passa på att ge er ett gott recept inför helgen. Kasslergratäng med ris!
Den här gratängen är en klassiker och finns i många olika varianter. En rätt som känns festlig, men man kan lika gärna äta den till vardags. Jag har säkert skrivit det förut, men jag skriver det igen. Jag älskar gratängmat, det är så tacksamt att laga. Släng ihop allt i en form och in i ugnen, sen sköter det sig själv en stund.




4-5 port

350 g kassler
½ gul lök
5 dl kokt ris
7 dl matlagningsgrädde
1 ½ msk kycklingfond
1 ½ dl chilisås
1 st vitlökklyfta
1 tsk salt
nymalen svartpeppar
en näve riven ost
1 sy färsk tomat

Koka riset och häll upp i en ugnsäker form.
Tärna kasslern och löken, lägg i formen. Blanda allt.
Blanda matgrädde, chilisås, vitlök, fond, salt och peppar i en skål, häll över risblandningen.
Strö över riven ost. Skiva tomaten och lägg på osten.
 Gratinera i ugnen 200 grader tills osten fått fin gullenbrun färg.


Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: