Goda kakor med nötter


Det är en dryg förkyldning jag har åkt på, i över en månad har jag varit förkyld.
Hoppas att det vill gå ur kroppen snart för jag börjar verklig bli trött på detta nu!
Bebis mår i alla fall fint, den sprattlar som bara den och en och annan kick har man fått känna på :)
Snart skall jag gå hem från jobb, har sökt havandeskapspenning pga tungt arbete och fick det beviljat, så ska bara jobba 1,5 mån till, sen får ni nog höra mer från mig.

Baka är ett stort intresse och lusten faller ofta på, ibland går det inte att stå emot! :)
 Nu i veckan prova jag ett nytt recept på en småkaka som jag hade ett urklipp på.
Tror att receptet är ifrån tidningen buffé, de gjorde kakorna med cashewnötter, säkert jättegott, men jag hade inte det hemma så det fick bli jordnötter i en sats och sötmandel i en annan. Min favorit är klart jordnötskakan. Jag tyckte inte att receptet stämde för smeten blev rätt så torr, så jag tillsatte mer smör och då fick jag kakorna precis så där knäckliga och smöriga som jag ville ha dom :)

Som pricken över i:et ringlade jag över lite vit choklad. SUPER GODA!!



Nötkakor:

ca 20 st kakor

150 g smör
1 dl socker
1 dl havregryn
1 dl hackade nötter
½ tsk bakpulver
1½ dl vetemjöl

50 g vit choklad till garnering

Rör socker och smör poröst.
Blanda ner havregryn, nötter, bakpulver och mjöl.
Blanda till en smidig deg.
Forma degen till en lång rulle, ca 5 cm i diameter.
Skär ca 20 st skivor och forma till bollar och tryck till lite lätt.
Grädda i ugn 200 grader i 10-13 minuter.
Bryt chokladen i bitar och smält i mikron, ringla över kakorna.

 

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: