Jordgubbssylt- sommar på burk

 
Vi har varit och plockat jordgubbar i kvistalånga utanför hässleholm. Där fanns gott om bär och vi fyllde snabbt våra 10 l spannar och för att få extra valuta för pengarna blev det många gubbar i magen. :)
Vad gör man nu med alla bären? Jag kokte lite saft och sedan kokte jag en massa sylt, innan jag frös in resten i påsar. Att göra egen sylt är sååååå förbaskat lätt, så när du har provat göra, vill du inte köpa färdig.
Det är stor skillnad på smaken! Det ända som krävs är jordgubbar och syltsocker, en kastrull och 10 min, skumma av för att den ska bli klarare och hålla längre. Sen är det klart att hälla upp på burkar. Jag fryser in den sylt som inte ska anv inom kort, det går utmärkt!
 
 
1 kg färska jordgubbar
500 g sylt socker
 
Häll upp i en kastrull, mosa till önskad storlek på bären.
Låt koka i 10 min. Skumma av.
Häll upp på burkar.
Klart!
 
 
1 Mamma skriven

Kan verkligen rekomendera sylten !!! Fick en burk och den var sååå god :) Tack Madde !

3 kiwiberries skriven

åh jag som velat testa att göra egen sylt men aldrig blivit av, nu blev jag motiverad!! men måste man ha syltsocker... har vanligt strösocker hemma bara... funkar det med måtten om man tar frysta också antar jag?

Svar: Gå inte efter mitt recept om du ska anv strösocker. Är osäkert på om det blir bra. mvh / madeleine
Vem är Madeleine?

2 josefine skriven

Fint syrran, kommer jag också få en burk? ;)

Svar: Ja det kan du få!
Vem är Madeleine?

4 Anna skriven

Hej!har gjort sylten idag. Förstår att di säger att det är stor skillnad på smaken. Mums, vi hade sylten ikväll till pannkakor. Bra inspirationskälla din blogg är Madde.:) anna

Svar: Såå god och såååå enkelt! :) Tack Anna, vad kul att jag inspirerar dig!
Vem är Madeleine?

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: