Fläderblomssaft

 Jag älskar känslan av att dricka saft som jag har gjort själv, arbetet innan saften blev till, att den är gjort av kärlek och visst är det roligt att bjuda på något som man själv har gjort? Det smakar så mycket godare och det är INTE svårt. Har du aldrig gjort egen saft förut, så prova!
 
 
 
 
 
Fläderblomssaft är min favorit! 
Detta receptet ger ca 2½ liter saft.
 
30 st fläderblomsklasar
2 st citroner
1 ½ liter vatten
1½ liter socker
50 gram citronsyra
 
gör så här:
 
Koka upp vatten och häll i sockret så det löser sig, tillsätt citronsyra.
Skölj blomklasarna och citronerna. Skiva citronerna. Lägg ner citronen och flädern i sockerlagen.
Täck över och låt stå i kylskåpet i 3 dagar innan du silar av saften. Häll upp i flaskor.
Jag brukar frysa min saft som jag inte tänkt anv inom kort, för bättre hållbarhet.
 
1 josefine skriven

Jag ser framemot att smaka på saften :-))
Duktiga du, du är så pysslig <3

2 Anna skriven

Hej visst är det gott med flädersaft.skall göra min idag.det är en så fin blogg du har med alla sorters roliga saker.kul att jag fick tipset om den på familjens hus.vad duktig fotograf din syster är.fina bilder.

Svar: Vad roligt att du tycker det! kram
Vem är Madeleine?

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: