Köttfärs & potatisgratäng

Jag målar och grejar här hemma, så har haft fullt upp hela helgen. Köksväggarna blir vita, och vitrinskåpet målas vitt. Det blir mkt vitt, men det är en tidlös färg och vi behöver mer ljus till köket som har fått ett uterum utanför fönstret. Här bjuder jag på en av mina favoritgratänger. Den är barnsligt god & enkel att göra. Gott att blanda i är knaperstekt bacon, men denna gång gör jag utan. Här kommer receptet.

4-6 port



4-6 port

1 kg potatis
500 g blandfärs
2 st gula lökar
smör till stekning
5 dl matlagningsgrädde
 en näve riven ost

Bryn färsen, salta & peppra,
Hacka löken, blanda ner löken i färsen.
Skala potatisen och skär i mindre bitar.
Blanda potatis och färs i en form.
Salta och peppra. ( salta ordentligt, potatisen drar åt sig )
Blanda allt, häll på matlagningsgrädde och toppa med riven ost.
Tillaga i ugn 200 grader tills potatisen är mjuk. Ca 45 min.
Servera med en grönsallad.

1 Josefine skriven

Ååååh, vad gott allting ser ut! Ännu godare eftersom jag inte kan laga det själv.....så trött på att vara utan kök nu. Men sen ska det bli mat och bak så det står ut genom öronen!! Kram

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: