Vanilj och kardemummabullar



Här hemma bakas det mycket just nu. Vi har 1-års kalas på söndag och igår bakades vanilj och kardemummabullar. Jag har mandelmassa i bullarna, det smakas inte mycket men det ger saftigare bullar! 

ca 40 st

Degen:
Jäst 50 g
Smör (rumsvarmt) 150 g
Standard mjölk 5 dl
Vetemjöl 1,4 L
Socker 1 dl
½ tsk salt
2 tsk stött kardemumma
1 ägg till pensling av bullar
pärlsocker

Fyllning:
300 g smör ( rumsvarmt)
3 tsk malen kardemumma
½ dl vaniljsocker
1 dl strösocker
100 g mandelmassa


Värm mjölken till 37 grader , häll i socker och stött kardemumma.
Smula ner jästen i bunken, häll över mjölken, rör om.
Tillsätt smöret i mindre bitar, salt och kardemumma.
Häll i mjölet (spara ½ dl till utbakning), arbeta degen i maskinen ca 5 min. Låt degen jäsa i 30 min.

Under tiden degen jäser kan du blanda fyllningen.
Dela smöret i mindre bitar och häll i en bunke, riv ner mandelmassan. Tillsätt socker, vaniljsocker och malen kardemumma, blanda.

När degen jäst klart, lägg den på ett mjölat bord, knåda den lätt.
Dela upp degen i 3 delar. Kavla ut och bred ut lite av fyllningen, rulla ihop och skär i 3-4 cm tjocka skivor.
Lägg bullarna i formar och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca 30-40 min.
Vispa upp ett ägg och pensla på bullarna, strö på pärlsocker.
Grädda bullarna i mitten av ugnen i 220 grader i ca 10 min.







Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: