Ugnsstekt kotlettrad med vitlök och timjan


Helstekt kött i ugn är ju så gott. Sätt ugnen på en lägre temperatur, värmen fördelar sig mer jämt då och du få en saftigare stek. Skyn som blir över gjorde jag gräddsås på, man behöver bara tillsätta matlagningsgrädde och lite soja,ev reda av sen har du en god sås!

3-5 port

600 g benfrikotlettrad
1 vitlöksklyfta
2 tsk salt
1 tsk timjan
1 tsk svartpeppar
Smör till stekning

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader.
Pressa vitlöken och blanda med timjan, salt och peppar.
Rulla köttet i kryddorna.
Lägg smör i en varm stekpanna, bryn köttet.
Lägg sedan över det i en form.
Anv. termometer för att få bäst resultat.
In med köttet och låt gå till 65 grader.
Lägg det i smörpapper/ folie och låt vila 20 min så saften spider sig i hela köttbiten.

Låt fettkappan sitta kvar för en saftigare köttbit.

 

1 Jimmie Lannér skriven

Mums, det såg gott ut det där !

Jag köpte faktiskt en benfri kotlettrad igår som ska på nåt sätt tillagas ikväll.

Fina foton förresten :)

2 Frida skriven

Hittade precis din blogg, och vilken tur säger jag då bara! Man blir ju sugen på att stå i köket hela dagen då man har kollat igenom den :P Allt ser ju så himla gott ut, detta blir helt klart inte sista gången jag kikar in här!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: