Paj med kantareller och bacon

Nu när jag har så mycket kantareller i min frys så kan jag med gott samvete äta en kantarellpaj på en måndag :)
Annars är det bara "festmat" på helgen. Tänkte mig en en kantarellpaj med bacon...kan inte bli fel på något vis!
Jag hade rätt, det var hur gott som helst. Här kommer receptet!




Pajdeg:

125 g smör
4 dl mjöl
1 msk vatten

Fyllning:

500 g kantareller
2 pkt bacon
1 st gul lök
5 dl matgrädde
maizenaredning
2 tsk salt
nymalen svartpeppar
en klick smör till stekning av kantareller
en näve riven ost


Gör så här:

Börja med pajdegen. Blanda alla ingredienser till en smidig deg, lägg i plastpåse i kyl ca 30 min.
Tärna bacon och bryn i stekpanna till de blivit knapriga.
Rensa kantarellerna och skär ner dom i mindre bitar, lägg dom i en varm stekpanna. Låt de vattnas ur.
Under tiden, finhacka löken. Därefter lägg du i en klick smör och ner med löken.
Låt allt fräsa en stund och häll sedan i matgrädde, red av med maizena.
Salta och peppra.

Tryck ut degen i en ugnssäker form ( 25 cm i diameter ).
Förgrädda skalet i 200 grader i ca 10 min.
Häll på fyllningen toppa med riven ost, grädda klart i ugnen tills osten fått din färg.
KLART!



1 Carina skriven

Mums !! Den måste jag prova. Låter så gott !! !! Även om jag inte har så mycket på lager som du ;))Kramiz

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: