Smak av sommar!


Jag fick verkligen en smak av sommaren ikväll. Hade en burk med jordgubbar som min mamma kom med i veckan. Tråkigt att bara äta rakt upp och ner när jag vet att de inte är av den bästa kvalité och smak. Så jag slängde ihop en efterrätt med dem istället. Vilken smakbomb det blev! Marinerade jordgubbar med en creme fraiche smaksatt med rostad mandel och vaniljsocker. Jordgubbarna har jag snabbmarinerat i lime, socker, flädersaft & basilka. Ljuvligt gott! De marinerade jordgubbarna passar lika bra till glass, pannacotta, vispad grädde eller varför inte bara äta som de är.

2 port

300 g jordgubbar
7 stora basilikablad
1 msk socker
½ lime
1 msk flädersaft

4 msk creme fraiche
1 tsk vaniljsocker
1 näve rostade mandlar

Skiva jordgubbarna och lägg i en skål, pressa över limen och häll på socker, flädersaft och fint strimlad basilika blanda.

Rosta mandlarna i en torr stekpanna. Blanda creme fraiche, vaniljsocker och grovt hackade mandlar. 
Jag varvade jordgubbar och creme fraiche i ett glas. Klart att servera!




 

1 Marie skriven

Låter gott!

Jag brukar marinera jordgubbar i likör 43 och socker, och ha till pannacotta...Gott!

El varva skivade färska jordgubbar med kesella vanilj...Mmm

El mixa kesella vanilj med frysta hallon, och servera med hackde digestive...mums!

El mixa kesella vanilj med i pkt fryst mango, och lite lime...friskt och gott!

2 Madeleine skriven

Tack för tipsen, det lät gott!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: