Färsbiffar med min goda jägarsås

Den här såsen får ni inte missa. Den passar till allt kött och du kan säkert servera den till kyckling också.
Vanligtvis gör jag den på rödvin, men det fanns inte hemma idag, så det blev balsamicovinäger istället, men blev superbra ändå. Till detta serverade jag färsbiffar, ättiksgurka, kokt potatis och egen odlade, blancherade haricots verts. Husmanskost när den är som bäst!



6 port

färsbiffar:

800 g fläskfärs
1 st gul lök
2 st äggulor
1 dl ströbröd
1 dl mjölk
2,5 msk kalvfond
2 tsk salt
nymalen svartpeppar
smör till stekning

Finhacka löken och bryn i panna, låt svalna.
Blanda färs, lök, fond, strödbröd, mjölk och äggulor, salt och peppar.
Forma till små biffar och stek i smör.
Låt smöret bli brunt innan biffarna läggs i pannan.
Jag brukar inte steka biffarna klara i pannan,
utan lägger dom i en form och sätter in i ugnen 170 grader i ca 10 min.
Under tiden gör jag såsen

Min jägarsås:

10 st färska champinjoner
1 st gul lök
2 tsk timjan
2 msk kantarellfond
3 msk balsamicovinäger
2 st tomater
2 tsk mushroom soya
7 dl matlagningsgräde
2 dl vatten
1 tsk salt
nymalen svartpeppar
en nypa socker
maizenaredning
smör till stekning

Skiva champinjonerna, fräs gyllenbruna i smör.
Finhacka löken och tomaterna, blanda ner i svampen.
Tillsätt timjan, fond, matlagningsgrädde, vatten, balsamicovinäger & socker.
Låt koka upp, tillsätt sojan. Smaka av med salt och svartpeppar.
Red av med maizenaredning.


1 karin - trattoria skriven

åh så gott!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: