Söta små rabarberpajer!

Köpte små pajformar med avtagbar botten. Väldigt söta att göra små förätts eller dessertpajer.
Fikasugen var jag och gjorde söta pajer med rabarber. Gott som tusan! Receptet knåpade jag ihop själv.



4 st små pajformar

Pajdeg:

125 g smör (rumsvarmt)
3 dl mjöl
1 dl socker

400 g rabarber ( fryst )
socker efter smak
1-2 msk potatismjöl

Gör så här:

Blanda smör, socker & mjöl till en smidig deg.
Låt stå kallt i ca 30 min, därefter trycks pajdegen ut i formarna,
spara en liten klump som du sedan tillsätter extra mjöl i så det blir smuligt.
Förgrädda paj formarna i ugn 200 g i ca 10 min.
Under tiden lägger du rabarbern i en var panna, låt vattnet koka bort,
häll i socker tills du tycker det är lagom sött. Red av med potatismjöl.
Häll i kompotten i pajformen och toppa med degsmulorna.
Grädda i ugn tills smulorna fått lite färg.
klart att servera med vaniljsås eller glass.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: