Saffransnurror med vitchoklad









Idag har vi varit på julbord på hovdala, det var helt i min smak, med massor av sillsorter och många andra delikatesser som vi inte har hemma på julafton. Mysig och fräsh miljö i restaurangen. Har varit där förrut och ätit deras helgbuffé och den kan jag verkligen rekommendera, men många fräscha sallader. gott gott!

Men nu till något helt annat än hovdala..Idag bakades lussebullsdeg nr 2. Denna gången lekte jag lite och gjorde lika olika bullar / flätor. Saffranssnuffor eller bullar har jag gjort i några år och kan inte va utan på julen, de är bara sååå goda. Lyxa till med lite ringlad vitchoklad på toppen, MUMS!!

Degen är samma som jag hade till lussekatterna. Receptet hittar ni HÄR.

Fyllningen till snurrorna och flätorna:

150 g rumsvarmt smör
100 g riven mandelmassa
1 msk vaniljsocker
1 dl strösocker




Saffranssnurror med vitchoklad. Innan gräddning pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i 225 grader. Smält chokladen i vattenbad och ringla / spritsa över bullarna när det svalnat något.




Saffransfläta. Penslas med ägg och strö på pärlsocker, gräddas i 200 grader.





Saffranstjärnor med strössel. Kavla ut degen, stansa ut stjärnorna. Låt jäsa. Pensla på uppvispat ägg, strö över stössel, grädda i ugn 225 grader.




Saffransnurror, penslas med ägg, strö över hackad mandel och pärlsocker.

1 Emelie skriven

yummie :)

3 Nojmaja skriven

Men åhh, jag som är värsta fikamonstret blev rejält sugen på fika nu..kl 8.30 haha;) Ha en fin dag!

5 Caroline skriven

Hej! Nämen oj så gott det såg ut! Ha en bra dag =)

7 Robin skriven

Satan vad nice =) Saffransflätor hör dock till mina personliga favoriter ^^ ha en great dag!

9 Ylva skriven

Vad gott det lät! Ska definitivt testa!

11 Hanna skriven

Ser riktigt mumsigt ut :)))

13 Jess skriven

Saffran och vit choklad går verkligen bra ihop, jag brukar alltid hacka ner lite i mina lussebullar. Blir så gott! :)

15 Moa - Dagens blogg tävling ♡ skriven

Oj va gott det såg ut :)

17 LORISSA LOVEBOMB skriven

Saffranssnurrorna är verkligen vackra :) Jag avundas dig.. själv är jag värdelös på att baka ^^

19 sara skriven

mums, vad gott! :D

21 Sara skriven

Nu blev jag sötsugen! :)

23 elin skriven

Mums va gott!!!!! :) skicka hit några :P

25 Junitjej skriven

SÅ fikasugen jag blev helt plötsligt!

27 jessie skriven

Sicka goa bullar det ser ut. Men jag tycker dock inte om saffran, kanske kan man ta bort det då i ingredienser?!

29 Susanna - living the dream skriven

Åh det både ser och verkar galet gott! Tack för tipset, får se om jag hinner få ihop några själv :)

31 angelica skriven

Ser mycket gott ut! jag är inte mycket för saffran, men nu blir jag sugen!

33 Trench skriven

wow. Ser mycket gott ut! mmmmmmmm!

35 Dennis skriven

yummy snurrorna så fantastiska ut!

37 Liuza skriven

de lät riktigt gott :)

39 alexandra skriven

Det såg himelskt ut!

41 Jazzy skriven

Gu' så gott!

43 Jessica [ träning, hälsa och kökspyssel ] skriven

Sjukt fina madde :D

45 Trees gravid i london skriven

Oh jösses, heavenly!! :) oj det lät nästan kristet haha. Men hujeda mig vad gott :D

här i england har dom inga lussebullar/saffranbullar!

47 elsa nyström skriven

Åh vad gott! Ska testa!



Vad tycker du om päls? Äkta eller fake? Gå gärna in på min blogg och läs mitt inlägg och skriv vad du tycker. Kram

49 Sara skriven

Vilka fina! Verkar goda också :) Vilka är de godaste tycker du? Kramar

51 MaryCaroline skriven

En vän började prata om lussekatter med vit choklad i förra veckan. Hade aldrig hört talas om det förut och fattade ingenting. Men nu när jag ser dina och ditt inlägg förstår jag väldigt bra :)

53 Andjela skriven

Så gott det ser ut :)!

Allt bra?

Kram

55 Tutik skriven

mmmmm måste jag prova

2 Jenny skriven

Oj vad gott allt såg ut!

4 Lina Henke skriven

Guudddd va gott det såg ut!

6 Maria skriven

Ser verkligen goda ut. Lånar receptet från dig. :)

8 Kim skriven

Första gången jag är inne på din blogg, men alltså, jösses vilken pysselmamma du är!! :D

Jag är inte så ambitiös.. :S

Hade missat att det är lucia imorgon.. :S :P

Får väl köpa mig ett par torra lussekatter ;P

Tråkig man är när man bor ensam ;)

10 Eleonore skriven

Åh de där översta bullarna såg ju minst sagt goda ut :D

12 Lina -Konstiga tankar jag ibland tänker på- skriven

Jag älskar saffransbullar! :D

Ungefär det godaste som finns

14 Lisa skriven

Åhh vad gott det ser ut!

16 Sanna skriven

Ser riktigt gott ut! :D

18 sofia skriven

Muuums vad gott! Älskar saffran. :)

20 Emmelie skriven

Åh hjälp vad gott det där såg ut då!

22 Sandra skriven

Å vad gott! Detta måste jag testa. :) Ha en fin kväll. Kram

24 Flickan som gick barfota skriven

Åh, va gott det ser ut, fin blogg :D

26 Tess skriven

åh, det ser galet gott ut! :)

28 Ida skriven

Saffran och vit choklad låter inte helt fel, älskar både och men har aldrig smakat dem tillsammans!

30 Anonym skriven

Åh du de ser mummsigt ut=))

32 Sarah skriven

mmmm. det så helt utrolig godt ut !! :)

34 Yann skriven

så utrolig snyggt ut! jeg får vann i munnen av slikt! :)

36 Nicklas skriven

utrolig snygga bilder!

38 Veronica skriven

Borde jag nog testa=)

40 emelie svensson skriven

ser riktigt gott ut!!

42 Nellie-Sockertussen skriven

Just nu kan du vinna en köksassistent från OBH Nordica hos mig till ett värde av 2595:-



Du missar väl inte det?



Kram

/Nellie



http://sockertussen.blogspot.com/2011/12/tavling-vinn-obh-nordicas-nya.html

44 kerstin skriven

ser ju ljuvliga ut.fin blogg har du med

46 Daniella skriven

Oj vad gott det såg ut att vara!

48 ADARAS.se - din bloggtidning på nätet! skriven

Mums! Såg sjukt gott ut! <3

50 maja skriven

Ser ju hur gott ut som helst!! Va duktig du är :)

52 Johanna skriven

guud vad gott det ser ut!! :)

54 Lisa skriven

Oj vad gott ! Måste provas ;)

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: