Kalljäst focaccia med soltorkad tomat



Fociaccia är ett italienskt bröd med olivolja. Perfekt bjudbröd, som man kan fylla med vad man vill. Hitta ett recept  från Leila Lindholm, en av mina favoritkockar. Receptet är på varm degvätska men jag bytte ut den mot kall. Perfekt om man har lite ont om tid, sätt degen på kvällen, in i kylen med en bakduk över, sedan kan du baka ut på morgonen. Jag lät brödet jäsa lite medans ugnen blev varm, därefter direkt in i ugnen. Det blev väldigt gott! Hade även torkad rosmarin, flingsalt och olivolja uppe på mitt bröd.

Hoppas ni får en bra start på veckan. Jag och sonen ska nog bara vara hemma och städa idag, tråkigt, men det känns väldigt bra efteråt!
 


1 Lollo skriven

Mm det är jätte gott sånt bröd. Vi gör faktiskt det på jobbet med, när vi har soppa. Kanon att förbereda dagen innan o sen jäsa över natten. Mycket godare än all "köpebröd" som finns. /Lollo

3 Madeleine skriven

Det är supergott och det finns inget köpebröd som slår hembakat! Den varianten med basilika och parmesan skall jag prova, det lät gott!

2 Kalasgott skriven

Foccacia är så himla gott! Min favorit är med basilikaolja som ringlas över, soltorkade tomater och parmesan... :-)

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: