Kycklinggryta med ölkorv & bacon


God morgon! Här var det åter en tidig morgon, kl sex ville sonen gå upp så man fick masa sig upp. Vi hade vänner på middag igår och då bjöd vi på kycklinggryta, som serverade med ris och sallad. 
Hade inte bestämt vilken kycklinggryta jag skulle göra innan jag börja laga, så det blev ett nytt recept :) Den kommer jag absolut göra igen, blev jätte god! Mamma gör en mumsig älggryta med ölkorv, så jag tog lite inspiration därifrån.

6 port

1 påse kycklingfiléer
2 pkt bacon
1½ röd paprika
1 gul lök
1½ st vitlöksklyfta
2 st ölkorvar (wild garlic)
300 g färska champinjoner
½ dl flytande kycklingfond
3 dl vatten
1 dl chilisås
7,5 dl matlagningsgrädde
maizenaredning

Skär kycklingen i mindre bitar, stek i gryta. Hacka löken och paprikan och tillsatt i grytan. Riv ner vitlöken.
Skiva champinjonerna och stek på ett annat järn, krydda med salt och peppar, lägg sedan över dem i grytan.
Baconet skär du i minde bitar och steker på samma järn som champinjonerna. (Lägg i innan servering)
Tillsätt vatten, fond, chilisås och matlagningsgrädde. Red av med maizenaredning. Smaka av med salt och peppar.
Rör ner baconet. Klart!

Jag river vitlöken istället för att pressa, det ger en mildare och mjukare vitlöksmak.

Ha en skön söndag!

1 Marika skriven

Hej Madde

Det är så bra med din matblogg för då är det

lätt att hitta något gott att laga.

Provade kycklinggrytan,herregud vi höll på

att äta ihjäl oss.Den kommer jag att göra igen.

Kram Marika.

2 Madeleine skriven

Vad roligt att du tycker det. Ja den kycklinggrytan blev verkligen god. Den är ett säkert kort när man har gäster :) kram

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: