Örtkyckling

Hej!
Då var det måndag igen, en ny vecka står och väntar. Kommer säkert bli en mkt bra vecka som avslutas med vårfest till helgen.
Tanken slog mig att jag snart börjar jobba, 1 sep. Gahh, nej nej nej, ångest bara jag tänker på det!
Innan hade jag inga problem med att börja jobba, men det var nog för att det låg så långt iväg, nu börjar det närma sig....och....min lille plutt skall börja på förskola, men jag tror han kommer älska det :)
Hoppas bara jag kommer älska mitt jobb så som jag en gång gjorde! Nog om det, idag bjuder jag på ett kycklingrecept som är ganska enkelt, jag har anv mig av kycklingfilé, men jag har valt att dela dom på mitten, så att det går lite fortare i ugnen. Här kommer receptet. Ha en skön måndag!



Örtkyckling för 4 pers

1 pkt kycklingfilé
1/4 zuccini
50 g färska champinjoner
1 st röd lök
en näve hackad gräslök
en näve färsk strimlad basilika
1 tsk torkad oregano
1 tsk torkad dragon
5 dl matgrädde
1,5 msk kycklingfond
 1 ½ msk maizenaredning
( ½ tsk salt till såsen )
 4 varv på svartpepparkvarnen
en liten näve riven ost

Dela kycklingfiléerna på längden, stek gyllenbryna med lite smör i pannnan, salta och peppra. 
Lägg över filéerna i en gratängform.
Dela champijonerna, zuccini & rödlök och fräs i pannnan med lite smör, salta och peppra, häll över i gratängformen.
Blanda matgrädde, redning, salt, örter & kycklingfond, häll över kycklingblandningen.
Strö över lite riven ost, in i ugnen på 200 grader tills kycklingen är 72 grader.
Klart! Jag tänkte servera kokt ris till.


Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: