Lantbröd med morot och filmjölk




Av den här satsen fick jag ut två STORA bröd och 10 st frukostbullar.

2 pkt jäst
8 dl (37 grader) Vatten
3 dl filmjölk
2 st morötter
3 tsk salt
2 dl rapsolja
ca 1 l lantmjöl
ca 8 dl vetemjöl special

Ägg till pensling
Blåa vallmofrön

Smula ner jästen i en bunke, jag anv mig av en bakassistens.
Tillsätt vattnet så att jästen löses upp. Häll ner filmjölk, salt och olja.
Skala morötterna och riv fint, tillsätt i smeten.
Därefter tillsätter du mjölet, arbeta degen kraftigt i ca 10 min.
Låt jäsa under bakduk i ca 45 min.
Baka ut bullar / bröd, låt jäsa i 30 min. Pensla med ägg strö på vallmofrön.
För bullar 225 grader i ca 10 min. Bröd 180-200 grader i ca 25-30 min.

1 Frida-Maria skriven

Nu provar vi dina bullar. Väldigt lös deg blev det för mig men jag hade inte samma sorters mjöl som du, heller ingen matberedare... orkade inte släpa fram den. Ser gott ut ändå:)

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: