Granskottssirap

Ernst Kirchsteiger har inspirerat mig till denna granskottssirap. Är väldigt nyfiken på resultatet :)
Algot hjälpte mig med att förbereda burkarna. Han tycker det är väldigt roligt att få hjälpa till.





 

Vi gjorde två burkar, en med citron, granskott och strösocker och den andra utan citron.
Receptet är lika delar socker som gransskott, varva i burken, översta lagret skall vara socker.
Ställ sedan burkarna i ett soligt fönster, skaka burkarna då och då.
 När sockret smält, silar man bort granskotten.
Det ska gå bra att göra med andra sorters socker också.

Om ca en mån, skall sirapen vara klar.
Jag återkommer med resultat...


1 Mamma skriven

Du hittar då på :)) Ska bli kul att följa resultatet :) Algot ser ju ut att gilla det !! Kram

3 Lisa - Kreativ bakning ♥ skriven

Åh vad spännande, aldrig hört talas om granskottssirap förut.. Vad ska du ha det till sen? :)

2 Lia skriven

Det där såg jättespännande ut och något jag skulle kunna tänka mig göra. Bara för att det var kul och annorlunda. Men sen funderade jag på vad man har det till? Vad ska du ha det till?

4 Madeleine skriven

Jag läste att man kunde ha det i te,smörgåspålägg, i bakning. Dvs man anv det som vanlig sirap. Jag har ingen plan, utan mest intresserad hur det smakar..:)

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: