Tekakor

Idag provade jag baka tekakor för första gången, fick syn på Lindas bakskola på fb, hon hade gjort saftiga tekakor. Perfekt till barnen tänkte jag och gjorde en deg direkt! Var ju tvungen att provsmaka och dom var väldigt goda 👍 


  
Ca 20 st 

50 g jäst
6 dl mjölk, fingervarm
2 dl fiberhavregryn
75 g smör, smält
2 tsk salt
2 msk strösocker
1 ägg
12–14 dl vetemjöl


Smula ner jästen i bunken tillsätt mjölken, havregrynen, låt stå så havregrynen får svälla lite. 
Tillsätt ägg, salt, socker och smält smör.
Till sist mjölet, låt degen knådas eller gå i assistenten en stund så den får fin glutentrådar. Låt jäsa i 45 min. 
Kavla ut degen 1,5 cm tjock och tryck ut runda kakor. Nagga dom med en gaffel och låt jäsa i 30 min. 
Värm upp ugnen till 250 grader.
Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min. 

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: