Pepparkakor

Ett måste på julen, baka pepparkakor. Förr köpte jag färdig och baka ut, då förstod jag inte bättre :)
Det är så lätt att slänga ihop och blir tusen gånger godare än köpedeg. Här får du ett smarrigt receptet på skurna pepparkakor med mandel. Det går fint att göra utan mandel.




ca 60 st

2 dl sötmandel
200 g smör rumstemp.
2 dl socker
1 dl ljus sirap
2 tsk ingefära
2 tsk kanel
2 tsk nejlikor
1 tsk bikarbonat
ca 6 dl vetemjöl

Hacka mandeln grovt.
Rör ihop alla ingridienser och arbeta ihop till en smidig deg.
Dela den i två delar och forma dom till tjocka rullar.
Linda in varje rulle i plastfolie.
Ställ kallt i några timmar eller till nästa dag.
Skär sedan tunna skivor och lägg ut dom på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i ugn varmluftsugn 175 grader, vanlig ugn 200 grader i ca 12 min.

1 Marie skriven

Hej!

Har gjort deg nu, ska grädda pepparkakorna imorrn :)

Men hur förvarar du dom, fryser du dom, el förvarar torrt?

Kram

2 Madeleine skriven

Jag har mina i kakburk i skafferiet, tror att dom går fint att frysa också.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: