Syrenblomssaft

Hallå där!
Idag bär det av till de smålänska skogarna för att fira mina föräldrars födelsedagar, speciellt mamma som fyller 50!, de fyller år på samma dag, fräckt va? Vi ska bo i en stor jaktstuga som rymmer ca 17 sängplatser.
Ingen ström, inget vatten, utedass, bastu nere vid sjön. Imorgon kommer fler vänner till mina föräldrar och då blir det födelsedagsfirande och massor av skoj. Tror Algot kommer trvias som fisken i vattnet där.

Men innan vi åker så tänkte jag bjuda det här.

Syrenblomssaft, låter väl spännande? Tycker det är väldigt roligt att prova på nya smaker.
Denna saft skulle jag beskiva som somrig & frisk och väldigt god!
Det går bra att koka ner saften så att det blir sirap.
Du får snabba dig att göra saften innan syrenen blommat ut.

20 st syrenklasar
1 st citron
1 kg socker
1 l vatten
25 g citronsyra

Skaka klasarna ifrån ev småkryp.
Dra loss blommorna ifrån klasen. Lägg i en bunke.
Tvätta och skiva citronen, lägg i bunken.
Koka upp vatten, häll i sockret så det löses upp.
Häll sockerlagen över blommorna, blanda i citronsyra.
Låt stå kallt i 2 dygn, därefter sila och häll upp på flaskor.
Det går utmärkt att frysa saften.








Tack svärmor för syrenblommorna :)

1 Amanda skriven

Åh vad bra tips :D

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: