Musse pigg tårta


I söndags hade vi kalas för Algot, då hade jag gjort tårtan själv.
När han fyllde 1 år, prova jag att göra själv för första gången, innan har jag inte orkat baka egen botten och lock, utan allt har varit färdigköpt. Resultatet av att gör allt själv, blir ju hundra gånger godare och dessutom är det kul att ha gjort tårtan själv. Att dekorera tårtan var väldigt roligt, fick lite mersmak...:)

Tårtbotten är ett recept som jag hitta på en bakblogg, den blir luftig, saftig och hög.
Kan jag verkligen rekommendera om ni ska prova på att göra tårta.

Vi var 17 st (varav 2 barn) på kalaset och vi fick ca 1/4 över.






Tårtbotten

Gräddas i en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter
Ugnstemperatur 175º

5 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
3 tsk bakpulver

Gör så här:



Sätt fast pappret i botten av formen och klipp det överflödiga pappret till tre remsor, ca 7 cm breda. Pensla lite flytande margarin runt kanterna och fäst remsorna.

Häll ägg och socker i en skål och blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver i en annan.Vispa ägg och socker väldigt pösigt. Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten. Blanda allt väl.

Häll smeten i formen. Skaka formen lite och slå den lätt i bänken så försvinner en del av bubblorna.
Grädda tårtbottnen i 175º på nedersta falsen i ca 45 minuter.
Kolla med en sticka så att kakan inte är kladdig inuti.

Ta ut kakan när den är färdig och låt den svalna. Den sjunker då ihop något och kan bli lite bucklig på ovansidan men det kan man skära bort när man monterar tårtan.

Använd den direkt när den har kallnat eller lägg den i en plastpåse och frys ner den tills den ska användas.

 

Jag har bakat och fyllt tårtbotten dagen innan man ska äta. Dekorera tårtan samma dag som den skall ätas.



Innan den ställs in i kylen, spackklar jag den med vispad grädde och sätter plastfolie om den.


Jag fyllde tårtan med vaniljmousse och jordgubbsmousse.
Till jordgubbsmoussen gick jag efter samma recept som vaniljmousse men tillsatte 3 dl jordgubbssylt.

Vaniljmousse:

2dl creme fraiche
2 dl färdig vaniljsås
1/2 dl socker
3 tsk vaniljsocker
3 gelatinblad
1-2 msk hett vatten
2 dl vispad grädde

Rör ihop creme fraiche, vaniljsås, socker och vaniljsocker.
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Smält gelantinbladen med lite hett vatten ca 2 msk.
Rör ihop gelatinet med vaniljen och creame fraichen .
Vispa grädden hårt och vänd ner i vaniljröran.


Locket och alla detaljer utom det svarta på tårtan gjorde jag själv enkelt genom att göra marshmallowfondant och färga i olika färger.

Receptet finns utförligt HÄR.
Färgerna bestämmer du enkelt själv med hushållsfärg.
Svart tyckte jag dock var krångligt att göra själv, så jag beställde färdig sockerpasta på nätet.
www.kakburken.se hittar ni sockerpasta och de bokstäver/siffror som jag använt mig av.

1 Louise skriven

Hej
Jag undrar om man kan göra moussen dagen innan man skall sätta ihop tårtan?
Tack,
Louise

Svar: Det går jättebra!
Vem är Madeleine?

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: