Fröknäcke lchf

 
Känner att jag börjar få orken tillbaka, har haft en ganska långdragen förkyldning som satt käppar i hjulet.
Nu är jag tillbaka med en kämparglöd som heter duga. Jag skrev ju i ett tidigare inlägg att jag ska börja planera måltiderna bättre, jag planerade den här veckans matsedel och har följt den bra hittils. Det har varit lchf baserade rätter och till familjen har jag kokt pasta, ris eller potatis till.
 
Känner fortfarande sötsug, jag lyckades trigga igång det ganska så rejält i julas och det får jag ju lida för nu.
Men jag vet att det kommer att försvinna mer och mer bara jag ger det tid och kan stå emot det.
 
Vad tycker ni om att jag lägger upp lite LCHF recept? Det fungerar ju utmärkt att äta fast man inte äter efter lchf, om man tycker det är lite för fett kan ju bara minska ner lite på fetthalten i mejeriprodukterna.
 
Idag bakar jag fröknäckebröd som är supergott, receptet är hämtat från Birgitta Höglunds mat.
 Har gjort det en gång tidigare, blev jättegott.
 
 
 
Receptet räcker till 2 st plåtar
 
 
2 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl hela linfrön
4 msk pofiber
2 msk fiberhusk
100 g kokosfett
5 dl kokande vatten
 1/2 tsk salt
 
Blanda alla torra ingridienser i en bunke.
Tillsätt kokande vatten och smällt kokos fett.
Rör om väl. Dela upp degen i två delar, lägg på varsin plåt.
Kalva eller platta ut med hänerna,, grädda i 150 grader i ca 45-60 min.
Skär upp i bitar, sätt in på eftervärme 30-60 min.
Det skall inte vara segt utan ha blivit riktigt krispigt och gott. :)
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: